Presenten 'Les Veus de Riella', l'audiovisual que recorda com es va viure la Guerra Civil a Agramunt

La Sala del Teatre del Casal Agramuntí va acollir ahir la presentació de l'audiovisual ‘Les Veus de Riella', impulsat pel col·lectiu Fem Memòria, format per Josep Camats, Josep Bertran i Amanda Cardona, i que recull el testimoni de prop de 30 agramuntins que van viure la Guerra Civil a Agramunt. Amanda Cardona explica que aquest és un projecte iniciat fa 9 anys per tal d'enregistrar el testimoni d'aquestes persones: "És un recull d'unes 30 entrevistes. L'objectiu primer era recollir el testimoni de la gent, perquè veiem que era una qüestió de temps que anessin marxant. Després, tot va anar rodat i vam poder tirar el projecte endavant".
Nou anys més tard i gràcies a l'Ajuntament d'Agramunt i el Memorial Democràtic ha estat possible editar tot aquest material audiovisual en un DVD, coincidint amb el 80è aniversari dels primers bombardejos que va patir Agramunt. Concretament, el que havia de ser un conjunt d'entrevistes s'ha convertit en un documental d'una durada de poc més de cinquanta minuts. El documental, editat a partir de les entrevistes i imatges de l'Agramunt de l'època, segueix el fil cronològic que comença amb l'adveniment de la República i acaba amb els anys de postguerra i repressió. A la presentació d'ahir hi va participar la directora general de Memòria Democràtica, Carme García, qui va celebrar que hi hagi persones que treballin per recuperar la memòria històrica: "També felicitat el col·lectiu Fem Memòria perquè aquest és el camí. Dèiem que no hi ha memòria sense territori ni testimonis, però tampoc no hi ha memòria sense les persones que en el territori ho treballen".
Aquest documental ha comptat també amb el suport de l'historiador Jordi Creus, qui ha fet la feina de transcripció dels enregistraments, de l'historiador Ramon Bernaus i d'Albert Malet, que ha fet tota l'edició de l'audiovisual. Un cop presentat el documental, les persones que ho vulguin el podran adquirir a l'Oficina de Turisme. A part, dir que les més de 30 hores d'entrevistes han quedat depositades a l'arxiu municipal i podran ser utilitzades en futures investigacions.
La presentació d'ahir va ser el primer acte que es va fer després de les obres de renovació del sistema de climatització del Casal Agramuntí. L'alcalde d'Agramunt, Bernat Solé, indica que l'acte d'ahir ajuda a unir la renovació d'aquest espai amb la seva història: "Era imprescindible inaugurar aquestes obres amb un acte que ens el sentíssim molt nostre. Crec que aquest acte dignifica aquest espai, un espai que durant la Guerra també va tenir la seva significació i per tant, lliguem aquests dos conceptes".




