Agramunt recupera l’obsevatori i l’antiga línia de trinxeres de la Guerra Civil al Pilar d’Almenara
El Pilar d’Almenara ja compta, des d’aquest passat dissabte, amb el nou espai de memòria que recupera l’antiga línia de trinxeres i observatori que cobria part de la serra d’Almenara i que fou construïda i emprada per les tropes republicanes entre 1938 i 1939.
Aquesta obra, construïda pels batallons d’obres i fortificacions tenia dues funcions principals. D’una banda, proporciona una bona visió del Pla d’Urgell. D’altra banda, també fou utilitzat de refugi pel comandament republicà del sector.
L’estructura, de formigó, amaga algunes curiositats com ara les inscripcions de noms propis i també l’any de construcció de la línia de defensa. El 13 de gener de 1939, l’endemà de l’entrada a Agramunt, les tropes franquistes ocuparen definitivament el Pilar d’Almenara.
L’acte va comptar amb l’explicació de l’arqueòleg Òscar Escala, de l’empresa Iltirta Arqueologia i amb la presència del director del Memorial Democràtic de Catalunya, Jordi Font. També hi van assistir l’Alcaldessa Sílvia Fernàndez, regidors del consistori, l’Alcalde Pedani i veïns dels pobles d’Almenara i Agramunt.

